lauantai 10. huhtikuuta 2021

Lordi Rosita Degerlund teille

 Syljin lyijykynän sirpaleita suustani. Vitsit. Olin ladannut Level Up Life -sovelluksen ja onnistunut sen avulla pääsemään eroon kynän pureskelun pahasta tavasta. Lipsuinkohan aina ollessani harmistunut, vai muuten vain koko ajan? Nyt ainakin olin harmistunut.

VHRY:n cupissa minua vaadittiin taas olemaan lady tai sir. Halusin ratsastaa kilpaa, halusin ilmoittautua. Minusta oli tullut salakavalasti hyvä ratsastaja ja ampuja ja Hassesta hyvä hevonen. Kynttilää ei saa laittaa vakan alle, sanotaan. En kuitenkaan tahtonut leikkiä ladya ja tulla sekoitetuksi siihen teatteriväkeen, joka ei osannut ampua niin hyvin kuin minä, vaikka osasikin katsella minua nenänvarttaan pitkin. Mitä tekisin? Keksitty arvonimi oli oltava, jotta pääsi ratsastamaan. Ilmoittautumislomake kutsui minua. Leikkiladyt loivat kiusauksen pyöritellä silmiä ja huokailla merkitsevästi. En voisi tulla sekoitetuksi moisiin hulluihin. Tämäkö oli lopulta harrastukseni loppu?

Päätäni pudistellen aloin täyttää lomaketta. Jätin tyhjäksi ratsastajan nimen. Hevosen nimi oli helpompi kohta: Hassen nimeksi hyväksyttäisiin Hachim, eikä sen tarvinnut olla His Royal Highness Lord Hachim. Osoitteeksikin kävi Oravatie 8, eikä tarvinnut ryhtyä etsimään mitään Buckinghamin palatsin osoitetta. Puhelinnumeroon ei tarvinnut edes suuntanumeroa, ja ilmoittautumismaksunkin sai maksaa tavallisen kuolevaisen tapaan pankkitililtä, eikä tarvinnut lähetellä kultaisia shekkejä koristeellisissa kirjekuorissa vahasinettivaakunalla suljettuna. Miksi minun siis piti olla lady Rosita?

Kun lomake oli täytetty, palasin ratsastajan nimen kohtaan.

Rosita Degerlund.

Rosita Degerlund, perkele: ratsastaja, eikä sirkuspelle.

Painoin ilmoittautumisnappia kaivellen samalla puhelimestani Nordea Mobilea esiin maksamista varten.

Lomakkeen täytössä on virheitä.
Lisää ratsastajan nimeen liite (sir/lady).


Paukautin pöytää molemmilla kämmenillä. On se nyt ihme. Irvistellen kirjoitin nimeni eteen Lady ja etsin ilmoittautumispainikkeen uudelleen. En kuitenkaan ehtinyt klikata sitä ennen kuin sain kuningasidean. Scrollasin takaisin ylimmän kentän, ratsastajan nimen kohdalle.

Eikös ollutkin olemassa jokin nettisivu, josta sai alle parillakympillä ostaa muutaman neliön verran maata Skotlannista ja sai samalla aidon ladyn tai lordin arvonimen, jota kenelläkään kilparatsastajalla ei oikeasti ollut..? Mitä jos ostaisin..? Tarvitsiko minun tehdä tästä hankalaa? Mitä jos olisin oikeasti lady?

Pudistin päätäni itselleni ja klikkasin nimikenttää. Se tyhjeni itsekseen. Kirjoitin siihen uudelleen nimeni. Tällä kertaa nimessäni oli etuliite, jota en ansainnut sen enempää kuin muutkaan ratsastajat. Jos kerran leikitään ansaitsemattomilla kunniamerkeillä ja nimillä, joiden eteen oikeat ihmiset ovat jopa kuolleet, miksei tehdä sitä sitten kunnolla? Nimen kirjoitettuani painoin Lähetä osallistuminen -nappulaa, eikä lomake herjannut mitään.

Minä olen Loordi Rosita Degerlund teille.

1 kommentti:

  1. Onneksi oikeasti lady/sir-etuliite on ja on aina ollut vapaaehtoinen, joten todellisuudessa kenenkään ei tarvitse samaisista ongelmista kärsiä kuin Rositan. :) IRL-pikseliponeilu ei ole onneksi yhtä sukupuolilokeroitua kuin tarinoissa.

    VastaaPoista